Televizyon Kanallarında Reklam Vermenin Maliyeti

Televizyon Kanallarında Reklam Vermenin Maliyeti
En başından başlayalım, reklam tarifeleri kanallara ve yayın zamanlarına göre değişiklik gösteriyor. Hatta yalnızca yayın zamanlarına değil, belirli bir dizi ya da programa göre bile farklılık gösteriyor.

 

 Örneğin, SHOWTV‘'de 'ÇUKUR‘un Özet aralarında gösterilen bir reklamın saniye fiyatı 100 ₺ iken, yeni bölüm aralarında açılan reklam kuşaklarında gösterilen bir reklamın saniye fiyatı 200 - 300 ₺ (Fiyatlar temsili verilmiştir.) olabiliyor..ortalama 3- 5 saniyeden itibaren 2-3 dk'ya kadar reklam yayınlatabilirsiniz. Tahmin edebileceğiniz gibi tarifede en yüksek ücretler televizyon kanallarının en cok izlendiği zaman dilimi olan Prime time‘da ödeniyor. Prime time saat olarak 19.00 – 23.59 aralığını ifade ediyor.

Televizyon kanallarının gündüz yayın yapılan saat dilimine OPT yani Off Prime Time denir. Saat 07.00 ile 17.00 arasındaki yayın dilimini ifade eder. Televizyon reklam fiyatları bu saat diliminde x bir kanal için 1 saniye reklam fiyatı ortalama 50 - 150 ₺ arasında değişmektedir.

Ama yinede şunu özellikle hatırlatalım. Televizyona reklam fiyatları, herhangi bir ürün alır gibi fiyat alarak reklam verebileceğiniz bir mecra değildir. Örneğin; Bir gıda markası için 100 ₺ olan reklam saniye fiyatı, aynı kanal da bir inşaat markası  için 120 ₺ yada 80 ₺ de olabilir. (sektörler ve fiyatlar) temsili verilmiştir.) yani rayiç bedeli olmayan, tamamen arz - talep ilişkisi ile orantılı bir dengenin oluşturduğu fiyat belirleme yöntemi ile belirlenmektedir. 

Bir diğer konuda şudur

Çokca bir yerlerde duyduğumuz hedef kitle tanımlarınıda şöyle açıklayalım.Hedef kitle sadece televizyonda değil, tüm sektörlerin ürünlerini pazarlamada kullandığı ve bütün üretim ve satış politakalarının şekillenmesinde et etkin ana faktör konumundadır. Televizyon alanında ise, bizim hangi diziyi, kanalı programı izlediğimiz hakkında ipuçları veren tanımlardır. Şöyle bir örnekle açıklayalım. Reklam yapmak istediğimiz ürün sadece kadınların kullandığı yada kadınların satın almada daha çok etkin olduğunu düşündüğümüz bir ürün ise, bu ürünün reklam filmini %90'ı erkeklerin izlediğini bildiğimiz bir futbol karşılaşmasında yayınlamak hedef kitlemize ulaşamayacağımızı gösterir. Bunun yerine ağırlıkta kadınların izlediği programlarda ve kanallarda reklam vermek bizim doğru yerde olmamızı sağlayacaktır. 

Bu yüzden; her zaman söylediğimiz gibi basit bir ifade ile söylemek gerekirse, "Çok para harcamak, çok iyi reklam yapmak demek değildir." önemli olan doğru zamanda, doğru yerde olmaktadır.

Televizyon kanallarına en yaygın kullanılan 4 farklı şekilde reklam verebiliyorsunuz, bu 4 reklam şekline örnekleriyle tek tek bakalım:

1# – Bant Reklam
RTÜK kuralları gereği süresi 8 yada 10 saniye ile sınırlı olan bant reklamlar, dizi ya da program yayınlanırken ekranın yaklaşık olarak dörtte biri kadar alanında yayınlanıyor. Bant reklam ses ve müziğin olmadığı bir reklam türü olduğundan izleyicinin dikkatini çekecek ifadeler kısa, net, anlaşılır ve sade bir biçimde belirtilmedir. Aksi halde izleyici, izlediği dizi yada programa odaklanmışken çok fazla mesaj vermek isterseniz, hiç bir mesaj veremeyebilirsiniz.



2# – Spot Reklam
Reklam kuşakları içinde yayınlanan reklamlar spot reklam olarak adlandırılmaktadır. Spot Reklam, genelde tam ekran, sesli görüntülü bildiğimiz video formatında olduğu için daha fazla mesaj verme imkanına sahip olduğunuz bir reklam türüdür. Şunu da unutmamak gerekir. Spot reklamdan etkili bir sonuç alabilmek için, yüksek frekans dediğimiz sık tekrarları yapılan ve yüksek bütçeli bir reklam kampanyası olmalıdır. Böylece izleyicinin, aynı reklam filmini birden fazla görmesi kampanya başarısı bakımından önemlidir.

3# – Ürün Yerleştirme
Genelde ürünlerinizin dizinin içinde oyuncular tarafından kullanılması ya da çeşitli yollarla markaların dizi oyuncularıyla bütünleşmesi şeklinde yapılan bir reklam tipidir.

4# – Sponsorluk
Bu reklam tipini basit bir şekilde açıklayacak olursak; her dizi ya da programın belirli bir kitlesi vardır, bu dizi ya da programın başlangıcında, reklam aralarında veya sonlandığında “x marka ile dizi keyfi devam ediyor” " devam edecek", "sunar", "sundu" şeklinde yapılan reklamlardır.

Sponsorluk uygulaması tüm televizyon kanalları için en kıymetli reklam yerlerinden biridir. İzleyici izlediği programa tam odaklanmışken birden ekranda reklam arası öncesi sponsor markanın reklam görselini görür ve o an o kanalı izleyen tüm izleyicilere ulaşmış olur.